7 niezbędnych rzeczy w budowaniu relacji w biznesie

Budowanie relacji przynosi nam długotrwałe efekty w postaci lojalnych klientów, zaangażowanych pracowników czy przychylnych mediów.

Budowanie relacji przynosi nam długotrwałe efekty w postaci lojalnych klientów, zaangażowanych pracowników czy przychylnych mediów.

Budowanie relacji w biznesie jest ważne. Należy temu poświęcić nie mniej uwagi niż słupkom z wynikami finansowymi, niedoskonałościom na linii produkcyjnej czy realizowaniu budżetu sprzedażowego. Dlaczego? A właśnie dlatego, że budowanie relacji przynosi nam długotrwałe efekty w postaci lojalnych klientów, zaangażowanych pracowników czy przychylnych mediów. Ta cała otoczka produkcji i sprzedaży czyni ją bezpieczną i daje pewność, że zadbaliśmy naprawdę o wszystko.

Jak budować relacje?

Naturalnie – to najlepsza odpowiedź. Choć wiem, że konkretnym lub cyferkowym ludziom trudno jest po prostu chwilkę pogadać i zapytać „co tam słychać?”. Chcieliby się skupić nad tym na czym faktycznie pracują, czyli właśnie na wynikach, lub na tym, czy saldo się zgadza.  Można, ale nagle może się okazać, że ktoś nie chce z nami dłużej współpracować lub nie ma teraz czasu udzielić nam ważnych informacji. Dlaczego? Właśnie dlatego, że nie zadbaliśmy wcześniej o relacje.

  1. Dopasuj się

Czy to znaczy, że nagle masz zacząć udawać i grać kogoś innego? Absolutnie nie. To znaczy, że o wiele łatwiej będzie Ci się rozmawiało i współpracowało, gdy dopasujesz swój styl rozmowy, ubioru, do drugiej osoby. I nie musisz do tego stawać się kimś innym, nawet nie powinieneś! Zrozum, że jeśli nauczysz się dopasowywać do innych ludzi, będzie Ci po prostu łatwiej. Przykład? Proszę bardzo.

Zauważ, że nawet prezydent jadąc na spotkanie z powodzianami zakłada pikowaną kamizelkę i rezygnuje z lakierków. To jest właśnie dopasowanie. On nie staje się kimś innym, po prostu się dopasowuje. Sposób rozmowy można tak samo dopasować, o czym piszę tutaj.

Jeśli rozmawiasz z osobą, która nie zważa na ton dyplomacji a nawet czasem przeklnie, to wiadomo, że rozmawianie z nią w stylu „posh” nie przybliży was do siebie. Będziecie nadawać po prostu na innych falach, jakbyście mówili różnymi językami. Nie namawiam Cię do przeklinania, ale zrezygnuj z długich pięknie zbudowanych zdań, uprość wypowiedzi tak, jak robi to rozmówca. Poczuje się przez to jakby miał do czynienia ze „swojakiem”, a to może was jedynie zbliżyć do zgody, zamknięcia sprzedaży, czy obrania wspólnego stanowiska.

Jak dopasować się strojem podczas spotkania biznesowego przeczytasz tutaj.

  1. Poświęć czas i uwagę

Ludzie uwielbiają jak poświęca im się uwagę. Lubią czuć się zaopiekowani i ważni. Daj drugiej osobie swój czas, zainteresuj się jej problemami, trudnościami. Jest to zresztą najlepszy sposób, na znalezienie koncepcji przedstawienia produktu klientowi. Nic bardziej nie nakłoni go do zakupu jak świadomość, że produkt/usługa rozwiąże jego problemy. Dlatego słuchaj dużo, żeby dowiedzieć się jak najwięcej, a potem wykorzystaj odpowiednio swoją wiedzę do celów biznesowych.

Jeśli zarządzasz pracownikami też poświęcanie czasu i uwagi jest ważne. Bez poznania ich nie wiesz, co najbardziej ich motywuje, zatem nie możesz wzmacniać ich potencjału. Gdy poświęcisz im czas zyskasz w ich oczach jako osoba, której zależy. Tak się buduje szacunek. Nie ma zarządzania bez szacunku. Nie mylić ze strachem! Uważność, to że obserwujesz swoich pracowników tak, by ich poznać da Ci dużo wiedzy i wiele możliwości wzmacniania zespołu. Bądź uważny na ich problemy, talenty, ukryte możliwości, chęci i zapał. Przeczytaj tutaj o rzeczach, na które dobry menadżer musi zwracać uwagę.

  1. Słuchaj

Słuchanie to deficytowa sprawa w obecnych czasach. Nikt nie słucha, wszyscy gadają o sobie. Ty słuchaj, a staniesz się wyjątkowy dla wielu ludzi. Ale słuchaj aktywnie. To nie ma być jedynie pozwolenie na to by ktoś sobie pogadał. Słuchaj uważnie, bądź uważny. Wsłuchuj się nie tylko w to co ktoś mówi, ale w jaki sposób o tym mówi. Do tego parafrazuj tak, żeby zrozumieć na pewno i żeby osoba dalej mówiła, więcej. Wiele się dowiesz, a inny będą czuli się w Twoim towarzystwie po prostu świetnie. I takie właśnie uczucie zapamiętają. Bo z rozmów z innymi najlepiej pamięta się emocje i to jak się wówczas czuliśmy, mniej to o czym akurat toczyła się rozmowa.

  1. Pokaż, że prawdziwie Ci zależy

Pokaż jak bardzo klienci, kontrahenci, Twój zespół, czy dziennikarz są dla Ciebie ważni. Ale faktycznie muszą być! Jeśli naprawdę masz ich gdzieś, to żadne Twoje wysiłki na nic. Brak autentyczności widać, a nawet słychać! Zatem jeśli masz w sobie coś, co przeszkadza prawdziwie zainteresować się drugą osobą – popracuj nad tym. Jak?

Zastanów się dlaczego utrzymujesz z tą osoba kontakt. Jeśli jest to dostawca opakowań – odpowiedz sobie na pytanie co sprawiło, że stał się tym wyjątkowym, że go wybrałeś. Jeśli to pracownik w Twoim zespole – wypisz sobie jego wszystkie zalety, które np. powodują, że popycha pracę zespołu do przodu. W każdym można dostrzec rzeczy godne szacunku i uwagi.

  1. Szanuj ludzi i ich pracę

Wkurzyło Cię kiedyś, że poświęciłeś mnóstwo czasu na przygotowanie oferty, a klient nawet nie odbiera telefonów, albo mówi, że nie miał czasu zajrzeć do oferty, choć przesyłałeś ją miesiąc temu, gdyż klient określił ją jako pilną? To jest brak szacunku. Jeśli traktujesz tak swoich dostawców, pracowników, klientów to ciężko będzie znaleźć kogoś kto z przyjemnością będzie z Tobą współpracował i dostarczał rzeczy na wyznaczony przez Ciebie termin. Dojdą do wniosku, że nie warto, bo przecież i tak nie będziesz miał na to czasu, bo to okaże się i tak mało istotne. Szanuj pracę i czas innych jeśli chcesz by tak samo postępowano wobec Ciebie.

  1. Nie narzekaj, pokaż energię i zapał

Wiem, że z tym może być problem, szczególnie w polskich warunkach 😉 My, Polacy jesteśmy uznawani za narzekaczy. No cóż, tak mamy. Ale swoim narzekaniem nie zyskujesz w oczach innych. Jeśli ciągle narzekasz to znaczy, że nie możesz sobie z czymś poradzić, coś Cię przerasta, no po prostu jesteś kiepski. Jeśli pokażesz energię w oczach ludzi będziesz wyglądał jak osoba, która może, której się udaje, która jest skuteczna. Takich właśnie osób szukamy w biznesie, prawda?

  1. Uśmiechaj się

Uśmiech jest konieczny nawet, gdy rozmawiamy o mega poważnych biznesach. Nie mówię tutaj o dowcipkowaniu i śmianiu się w głos. Chodzi o życzliwość, pozytywne nastawienie, przyjacielskość jaką wprowadza uśmiech, taki po prostu pogodny wyraz twarzy. W takiej atmosferze inaczej załatwia się nawet wielkie transakcje ogromnych korporacji. Ośmielę się nawet stwierdzić, że właśnie uśmiech i życzliwość są niezbędne, żeby takowe miały miejsce.

Jeśli dodałbyś coś do mojej listy potrzebnych rzeczy w budowaniu relacji, śmiało napisz o tym w komentarzu. Jestem ciekawa Twoich sposobów na budowanie relacji.

KURS ON-LINE Skuteczna Komunikacja w 22 dni!

 

22 thoughts on “7 niezbędnych rzeczy w budowaniu relacji w biznesie

  • Bardzo potrzebny wpis, bo budowanie relacji na każdym kroku jest niezwykle ważne. Wydaje się to oczywiste, ale niestety nie dla wszystkich. A czasem niedużo trzeba 🙂

  • Asiu mogę się podpisać pod każdym punktem. Budowanie relacji to podstawa i to nigdy nie jest czas stracony, a możemy tylko zyskać – klientów, którzy nas zapamiętają, ich zaufanie czy to że nas polubią. Budując relacje coraz bardziej poznajemy też naszych klientów. Ta naturalność i autentyczność jest bardzo ważna. Do tego indywidualne podejście do każdego klienta i podejście „W czym mogę pomóc”. W swojej postawie do klienta powinniśmy być właśnie „dla” niego. Asiu czy Ty też masz wrażenie, że mogłabyś na ten temat napisać książkę? 🙂

    • Magdo, dziękuję Ci za dopełnienie artykułu swoim komentarzem. Nastawienie na pomoc widać po osobie od razu. I tak, też myślę, że książkę gdzieś na listę „to do” trzeba wpisać 🙂

  • W budowaniu relacji zawodowych warto pamiętać, że niezbędna jest w nich wola obu stron. A nie zawsze tak jest 😉 Co do reszty – pełna zgoda – autentyczność, otwarcie, słuchanie innych to podstawowe elementy. Oraz pewien poziom dopasowania. Ważne, by w tym dopasowaniu nie zgubić gdzieś siebie. 🙂

    • Tak Anno, druga strona niestety może nam utrudniać dbanie o relacje – to fakt. Zauważam też, że sporo ludzi obawia się zagubienia siebie w dopasowaniu sposobu komunikacji do drugiej osoby. Myślę, że w tej sytuacji strach ma wielkie oczy, a ciężko jednak przestać być sobą.

  • Wszystkie elementy, które wymieniłaś są bardzo ważne zwłaszcza poświęcenie uwagi i słuchanie. Coraz częściej zauważam, że ludzie tracą zainteresowanie już po wysłuchaniu 3 zdań. Zaczynają się rozglądać, sprawdzać telefon, itd – tracą umiejętność skupiania się na drugim człowieku i tego, co ważnego ma do powiedzenia.
    Druga sprawa, że nie słuchają – rejestrują początek wypowiedzi i dalej myślą nad swoją odpowiedzią, nie słuchając już, co ta osoba mówi.
    Ja do tej listy dodałabym jeszcze obserwowanie mowy ciała – czasami można więcej wyczytać z samego zachowania ciała niż z tego, co ta osoba mówi 😉

  • Powiem szczerze, że jestem z siebie dumna. Każdy element wypełniam jak najlepiej potrafię 😉 Myślę, że jeżeli ktoś tak naprawdę jest nastawiony na to co robi i to jest jego prawdziwa pasja i marzenie to sam z siebie intuicyjnie będzie spełniał wszystkie warunki dobrych relacji w biznesie.

  • Ten artykuł powinno przeczytać wiele osób prowadzących firmy. Nie ma nic bardziej irytującego niż fajna firma do której dodzwonienie się graniczy z cudem lub e-mail traktowany jest jako skrzynka widmo – jest a nikt nie odpowiada na wiadomości. Mam wrażenie, że ludzie w ogóle nie mają świadomości jak ważny jest kontakt z klientem. Są chyba przekonani, że klient będzie czekał na nich sto lat aż łaskawie oddzwonią czy odpiszą na e-mail 🙂 Jestem teraz na etapie nawiązywania kontaktów z hurtowniami i firmami kosmetycznymi i widzę tak ogromnie nieprofesjonalne podejście w wielu przypadkach, że w głowie mi się to nie mieści 🙂 Ludzie nie odbierają telefonów, nie oddzwaniają, a jeśli już oddzwaniają to po kilku dniach. Na maile nie odpisują w ogóle i tłumaczą, że widocznie wiadomość musiała trafić do spamu – bo przecież to taka filozofia spam sprawdzić 🙂 Wysyłają oferty bez cen itp. Niekończący się temat 🙂 O Klienta należy dbać, bo jest teraz taka konkurencja w każdej dziedzinie, że łatwo go stracić. Bo nawet jeżeli firma ma najlepszą ofertę na rynku, a klient traktowany jest w sposób lekceważący, to prędzej czy później klient z korzysta z usług innej firmy 🙂

  • Zawsze slucham i lubie rozmawiac z ludzmi. Ale juz irytuje mnie okropnie, jak ktos tylko gada o sobie. To takie meczace na dluzsza mete! Wrecz uwazam to za brak dobrego wychowania. A jezeli chodzi o usmiech, to bardzo lubie, jak osoba, z ktora rozmawiam jest nastawiona optymistycznie i pozytywnie. Tak jak piszesz, to odrazu wprowadza fajna atmosfere 🙂

  • Myślę, że już wszystko zawarłaś w tym poście, super. Dodałabym jeszcze może – ciekawość drugiej strony. Osoba, która czuje, że się nią interesujesz i jesteś ciekawa jej, czuje się wyróżniona i jej sympatia wobec ciebie wzrasta.

    • Właśnie dlatego go napisałam, bo myślę, że wielu osobom może się ten wpis przydać. Będę się cieszyć jak pomożesz w dotarciu do jak największego grona poprzez udostępnienie u siebie 🙂

  • W relacjach z klientami zawsze stawiam na otwartą komunikację, zachęcam do dialogu i jeszcze mnie ta strategia nie zawiodła.

    Pssss bardzo cenne wskazówki🎈

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *