Jak nawiązać rozmowę?

Autentyczne zainteresowanie i słuchanie to klucz do dobrej rozmowy.

Autentyczne zainteresowanie i słuchanie to klucz do dobrej rozmowy.

Niemalże codziennie rozmawiamy z kimś po raz pierwszy. Nawiązujemy rozmowę stojąc w kolejce, podczas przerwy kawowej między wykładami, rozmawiając przez telefon, czy umawiając się na pierwszą dostawę z nowym kontrahentem. To są momenty, w których można szybko i w łatwy sposób zacieśnić relacje, umilić chwilę, czy po prostu dostarczyć pozytywnych wibracji uśmiechem.

Masz czasem tak, że nie wiesz jak „zagadać” do kogoś? Albo nawiązujesz rozmowę, ale ona jakoś się nie klei? Oto co możesz zrobić:

Złota zasada

Wiesz co jest najważniejsze w takich rozmowach? W cale nie to, żeby rozmówca usłyszał o nas jak najwięcej i też nie to, żeby powiedzieć mu coś bardzo ciekawego. Najważniejsze jest to, aby druga osoba dobrze się czuła. I Ty masz to sprawić. Najlepszym na to sposobem jest słuchanie. Niech ta osoba powie o sobie jak najwięcej i poczuje, że się tym prawdziwie interesujesz. To jest klucz do sukcesu każdej rozmowy i każdych relacji.

Jak zaczynać?

Zacznij naturalnie, uśmiechnij się i przedstaw. Daj się też przedstawić rozmówcy. Dopytaj czym się zajmuje. Kontynuuj, zapytaj skąd właśnie taka branża lub jeśli jesteście z tej samej, wyraź entuzjazm lub zaskoczenie. Żywo reaguj na odpowiedzi rozmówcy to otworzy się jeszcze bardziej. Tylko nie przesadź 😉 Tutaj też umiar potrzebny.

Bądź pomocny

A jak już wiesz z jakiej branży jest to zapytaj jak się branża miewa, lub jakie są jej największe problemy. Niech mówi o problemach, bo a nuż okaże się, że Twój produkt lub usługa jest w stanie rozwiązać te trudne zagadnienia! Jeśli natomiast Ty poradziłeś sobie wcześniej w podobnych sytuacjach podziel się swoimi rozwiązaniami. A może znasz kogoś, kto mógłby temu zaradzić – podziel się kontaktem. Będąc pomocny dobrze się zapamiętasz. A dodatkowo inni będą mieli poczucie potrzeby odwdzięczenia się – to może się przydać w przyszłości.

Rozwiń temat

Jeśli widzisz, że rozmówca nie bardzo chce mówić o problemach – szukaj dalej! Może to być pytanie odnośnie prelegentów, czy tematów konferencji, w której właśnie uczestniczycie. Może woli rozmawiać o widoku z okna na jezioro, po którym szusują żaglówki? A może zapali się jak zaczniecie komentować menu? Bądź kreatywny, badaj tematy – w końcu trafisz!

Taktyka na małomównych

Jeśli nadal rozmówca rzuca tylko zdawkowe odpowiedzi obierz inna taktykę. Zacznij wyrażać swoje poglądy po czym zapytaj, czy się z Tobą zgadza lub co by dodał. Buduj pytania otwarte. Możesz też przedstawić swoją tezę na temat jego branży, biznesu lub osoby. Raczej będzie chciał sprostować i wreszcie się wypowie.

Nie każdy rozmawia tak, jak ty

Pamiętaj jednak, że nie wszyscy są idealnymi rozmówcami. Niektórzy nie umieją, nie mają akurat nastroju czy czasu, a może zwyczajnie tego nie lubią. I tak się zdarza. Postaraj się wyczuć z jakim typem masz do czynienia i dopasuj tor pogawędki do rozmówcy aż poczuje się miło. Dlaczego inaczej rozmawiam z panem Edziem, a inaczej z panem Tadeuszem dowiesz się tutaj.

No to teraz do dzieła! Próbuj! Rozmawiaj, bądź kreatywny, zrób swój spis pytań i tematów na pogawędki aż staniesz się mistrzem! Podziel się tutaj swoimi doświadczeniami. A może masz swój sposób na nawiązywanie rozmowy? Napisz o nim w komentarzu.

KURS ON-LINE Skuteczna Komunikacja w 22 dni!

 

21 thoughts on “Jak nawiązać rozmowę?

  • Niby banal, a tak czesto nie wiemy o czym rozmawiac z nowo poznanymi osobami. Mysle, ze zamykamy sie tez na ludzi, bo latwiej nam sie komunikowac przez messangera i inne funkcje. Sama czesto tak mam i dopiero w kontakcie z osobami starszymi zdaje sobie z tego sprawe.

    • Z komunikatorami może być i łatwiej i trudniej. Poprzez komunikatory mamy większą śmiałość w mówieniu rzeczy, których często byśmy nie powiedzieli w cztery oczy. Komunikatory jednak mocno ograniczają właściwą interpretację wypowiedzi i stąd mogą rodzić się nieporozumienia. Napisane zdanie „Daj już spokój.” może być odebrane jako „odczep się” lub jako „zawstydzasz mnie”. Ale, gdyby było wypowiedziane na żywo, byłoby wzbogacone tonem oraz wyrazem twarzy, a to rozwiałoby prawdopodobnie wszystkie wątpliwości.

  • Bardzo cenne rady, szczególnie dla nieśmiałych osób, które mają spore trudności w nawiązywaniu nowych kontaktów. Zgadzam się w 100% z tym, że słuchanie to klucz do sukcesu. Najważniejsze, żeby to było aktywne słuchanie, a nie tylko grzecznościowe potakiwanie głową i myślenie w tym czasie o zupełnie innych sprawach :)

  • Byłam kiedyś na kursie dot. poprawy komunikacji, głownie w kontekście biznesowym. Jedna z porad na zagajenie rozmowy i jej podtrzymanie to zadanie pytania: Nad czym ostatnio pracujesz? W jakie projekty jest zaangażowana twoja firma? itp.
    Dobrym pomysłem jest też przygotowanie wcześniej i opowiedzenie jakiejś anegdotki ze swojego życia, najlepiej zabawnej. Opowiedzenie takiej historii zwykle uruchamia u słuchacza chęć podzieleni się również swoim przeżyciami.

    • Jolu, dziękuję za dopełnienie posta swoim komentarzem. Pomysły na rozmowę, które podałaś są bardzo trafne. Anegdotki często rozluźniają atmosferę bo nie raz wiążą się z czymś zabawnym. Zapytanie o projekt nad którym się pracuje może też bardzo rozwinąć rozmówcę, szczególnie wówczas, gdy jest całym sercem w tym projekcie, był sukces lub dużo schodów – czyli emocje :)
      Dzięki Jolu!

  • Pamiętam, jak jeszcze niedawno miałam problem w rozpoczynaniu rozmów. Dalej jestem dosyć nieśmiałą osobą i sama raczej pierwsza nie nawiążę kontaktu, ale im jestem starsza, tym ogółem jest mi łatwiej się „socjalizować”. Faktycznie, sednem jest słuchanie, a ja czasami jeszcze przyłapuję się na przerywaniu osobie w połowie zdania (ale z tym walczę ;)).

  • Ja mimo, że nie mam problemów w rozpoczęciu rozmowy, to jakoś mam taki charakter, że nie potrafię się kogoś o coś dopytywać. Nie jestem pewna, czy ta druga osoba nie odebrałaby tego jako wtrącanie się w jej sprawy. Ale artykuł bardzo przydatny i wyjaśnił mi, że jednak warto pytać, bo to świadczy o zainteresowaniu :)

    • Dopytywaniem można wyrazić zainteresowanie a nie wścibskość. Ważne jest to jak to się robi, no i oczywiście, trzeba uważnie słuchać, czy idziemy z pytaniami w dobrym kierunku.

  • Trafione w samo sedno. Nie każdy ma takie umiejętności. Jedni są świetnymi kompanami do rozmowy, a inni wolą milczeć, a czasem nawet nie słuchać. Ale nad tym pracować. A Twoje rady bardzo trafne. :)

  • Ciekawe, u mnie jest to bardziej blokada przez poznawaniem nowych ludzi. Powoli oswajam się z kontaktem i rozmową tutaj, w sieci. Słowa łatwiej płyną, myśli porządkują się a jeżeli coś się nie uda ( jeszcze przed kliknięciem Enter) można dokonać modyfikacji. Myślę, że ta niepewność w wypowiadaniu własnego zdania wynika z czasów.dzieciństwa. Byłam najstarsza z kuzynostwa, a dla starszych byłam za młoda. Czułam zawieszenie pomiędzy dwoma światami a moje zdanie nikogo nie obchodziło, albo było lekceważone. Z czasem wykształciła się niepewność i niechęć do mówienia. Wiele zostawiam dla siebie, chociaż wiem, że mój głos ma wagę.

  • Złota zasada to podstawa! Jeśli ktoś się przy nas dobrze czuje, to połowa sukcesu, jeśli nie 3/4. Tak jest wszędzie, także w w szkole. Gdy uczeń dobrze się czuje w obecności danego nauczyciela, jest w stanie zrobić wszystko, nawet nauczyć się czegoś 😉

    • Święta prawda o nauczycielach. To samo w biznesie i w zarządzaniu ludźmi. Jeśli ktoś się z Tobą dobrze czuje, to jest się w stanie dużo nauczyć i praca sama idzie 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *