Jak radzić sobie w sytuacjach, w których ktoś nawalił?

Jak radzic sobie w sytuacjach w ktorych ktos nawalilMasz problem z dogadywaniem się z współpracownikami? Niby wszystko gra, macie wszystko dogadane, a potem okazuje się, że coś nie wyszło. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że to Ty jesteś za to odpowiedzialny i dostaniesz za to baty. A do tego żadnej w tym Twojej winy nie ma. Wszystko umówiłeś jak trzeba, dostałeś zapewnienia, że całość działa i będzie na czas. A tu nic z tego. Irytujące są „obiecanki-cacanki” bez pokrycia, za które Tobie się obrywa.

Rozumiem, takie sytuacje zdarzają się ciągle wokół nas, we wszystkich organizacjach. Co z nimi zrobić? Na pewno nie można ich zostawić samym sobie i mieć nadzieję, że następnym razem wszystko zagra idealnie. No bo niby dlaczego ma tak być, skoro nic się nie zmieniło?

Trzeba zatem zadziałać, aby takie sytuacje nie miały miejsca, Twój team pracował jak w zegarku, a Twój szef nie ucinał Ci premii za niepowodzenia, które nie są do końca Tobie zależne. Można tego przypilnować. Jak?

Porozmawiaj – to podstawa

Po pierwsze omów całą sytuację z osobami, które miały na to wpływ i z którymi się umawiałeś. Bez zastanowienia się co poszło nie tak i wyciągnięcia z tego wniosków, nie będziecie w stanie kolejnym razem zadziałać skutecznie i bez wpadek. Przy czym bardzo ważne jest to, jak to omówicie. Jeśli będzie to na zasadzie pretensji, szukania winnego i wygłaszania żaliszkoda Waszego czasu. W taki sposób nikt nie będzie chciał rozmawiać i szukać rozwiązań na kolejny raz. Zatem skoro nie tak, to jak?

Odrzuć negatywne emocje

Idź na taką rozmowę z pozytywnym nastawieniem, że współpracownicy na pewno podpowiedzą coś ciekawego, uda Wam się znaleźć rozwiązanie, nikt nie chciał Cię zawieść i nie zrobił tego z premedytacją Tobie na złość. Uśmiechaj się i używaj łagodnego tonu, tym wprowadzisz spokojną, przyjazną atmosferę i już na wejściu zobaczysz, że Twoje założenia się sprawdzają.

Trzymaj się faktów

Przedstaw sytuację mówiąc tylko o faktach, czyli tylko o tym, o czym wiesz na pewno. Zapomnij w tym momencie o tym, co Ci się wydaje, że się wydarzyło, (bo przecież znasz tych ludzi), jeśli nie masz dowodów. Poproś o potwierdzenie zebranych, że tak to właśnie wyglądało. Jeśli okaże się, że ktoś ma inne zdanie wysłuchaj cierpliwie. Ustalcie wspólną wersję.

Pytaj łagodnie

Zadawaj łagodne pytania, które sprawią, że rozmówcy zaczną się zastanawiać. Nie pytaj: Kto za to opowiadał? Dlaczego znów zapomniałeś do mnie zadzwonić? Dlaczego mnie nie posłuchałeś? Zastąp te pytania takimi: Jak myślisz, jak to się stało? Informacja na ten temat pewnie by mi pomogła, zgodzisz się ze mną? Widzę, że próbowałeś znaleźć swój sposób? Jak zadziałał?

Pokaż, że rozumiesz

Parafrazuj i wykazuj zrozumienie. Jeśli osoba opowie Ci dlaczego coś nie wyszło, powtórz to z zapytaniem, czy dobrze ją zrozumiałeś. Słuchaj uważnie, patrz prosto w oczy, miej łagodny wyraz twarzy. Jak ustalicie już jakie dokładnie były wydarzenia i dlaczego miały miejsce, przejdź do kolejnego etapu.

I co dalej?

Pytaj, co można by było zrobić, aby uniknąć niepowodzenia wykonania zadania lub niezrozumienia w jego realizacji. Zastanów się z współpracownikami, w którym miejscu trzeba wykonać coś inaczej, żeby kolejnym razem zadziałało. Przekonasz się, że Twoi koledzy mają na to jakieś pomysły.

Pamiętaj, aby powstrzymać się tu od mówienia najpierw swoich pomysłów, choć pewnie już kłębią się w Twojej głowie super rozwiązania. Cierpliwości! Jeszcze chwila, a rozmówcy sami je wypowiedzą. Musisz ich jedynie do tego nakierować.

Ustalcie plan działania

No i świetnie. Pomysły wypowiedziane! Omówcie jeszcze jak je można zrealizować kolejnym razem i upewnij się, że wszyscy przyjmują to za standard w przyszłych działaniach. Ty wychodzisz z takiej rozmowy zadowolony, że sprawa została przeanalizowana bez obrażania się, fochów i pretensji. Inni są zadowoleni, że wpadli na świetne pomysły, które pomogą w pracy.

Jak nie wyjdzie Ci za pierwszym razem i poniosą Cię nerwynie martw się. Ćwicz dalej, a zacznie wychodzić.

A Ty masz jakieś swoje sposoby, na rozwiązywanie sytuacji bez szukania winnego? Przytrafiło Ci się coś podobnego? Napisz mi proszę o tym w komentarzu.

KURS ON-LINE Skuteczna Komunikacja w 22 dni!

6 thoughts on “Jak radzić sobie w sytuacjach, w których ktoś nawalił?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *