Przewidywanie jako umiejętność profesjonalisty w komunikowaniu

Umiejętność przewidywania świadczy o profesjonalizmie.

Umiejętność przewidywania świadczy o profesjonalizmie.

„Umiejętność przewidywania jest pierwszą rzeczą, która pojawia się, gdy stajesz się profesjonalistą.”

Tak twierdzi Grant Cardone w swojej książce „Sell or be sold”, a ja się z nim całkowicie zgadzam. Wytłumaczę w jaki sposób umiejętność przewidywania sprawia, że stajesz się profesjonalistą w komunikowaniu się z innymi.

Czym jest zatem przewidywanie?

Jeśli umiesz przewidzieć to, jak dane osoby zareagują, co powiedzą, czy jak zachowają się w konkretnych sytuacjach to umiejętność tą jakoś musiałeś nabyć. Najprawdopodobniej i najczęściej nabywamy ją na zasadzie doświadczenia i tego, że byliśmy w podobnych sytuacjach na tyle dużo razy, że ze sporym prawdopodobieństwem jesteśmy w stanie stwierdzić co się wydarzy. Taka umiejętność dotyczy wielu dziedzin.

Przykład 1: Zawodowy kierowca – profesjonalista wie jak zachowa się auto w konkretnych warunkach a także jest w stanie przewidzieć zachowania innych kierowców chociażby podczas korku, poślizgu lub innych zdarzeń na drodze.

Przykład 2: Zawodowy kucharz nie tylko dobrze gotuje i zna wiele wyjątkowych przepisów, ale umie przewidzieć jaki konkretne przyprawy dadzą smak w wyniku połączenia lub jaka będzie konsystencja potrawy po odpowiednio długim gotowaniu. Zna on kuchnie na tyle, że wie dokładnie jaki będzie finalny efekt swoich poczynań kulinarnych.

Przykład 3: Sprzedawca, który jest faktycznym profesjonalistą, a nie amatorem potrafi pokierować rozmową z klientem w taki sposób, aby wyzwolić w nim prawdziwą miłość do produktu, który zamierza mu sprzedać. Wie on jakie klient będzie miał obiekcje i w jaki sposób na nie zareagować, aby one zniknęły.

Jak zachowuje się osoba, która umie profesjonalnie komunikować się z innymi?

Wie jak rozmawiać z drugą osobą w zależności od jej osobowości, czy nastawienia, by osiągnąć cel, który sobie założył. No dobra, a tak po ludzku? Ten, kto umie skutecznie komunikować wie jak to robić, by inne osoby myślały i robiły tak jak chcemy. I nie ma to nic wspólnego z manipulacją. O różnicy między manipulacją, a skuteczną komunikacją napiszę niebawem osobny artykuł.

Oznacza to, że w różnych sytuacjach profesjonalnie komunikująca się osoba potrafi przewidzieć jak zachowają się inni np. reagując na wypowiedziane słowa. Czy będą rozentuzjazmowani, obrażeni, przestraszeni czy niepewni. To, że umie przewidzieć reakcje i zachowania innych sprawia, że potrafi wykorzystywać tę wiedzę do kierowania rozmową w założonym przez siebie kierunku. Taka umiejętność daje wielkie możliwości głównie w zakresie przekonywania.

Jak czujesz się w relacjach z innymi?

Komunikujemy w różnych momentach: podczas sprzedaży, delegując zadania, przekonując zarząd do swoich pomysłów, omawiając warunki współpracy z kontrahentem. Na ile czujesz się pewnie w tych lub innych sytuacjach, by móc przewidzieć jak zachowają się inne osoby i by przygotować się odpowiednio do tego? Właśnie ta swoboda zachowania się w takich sytuacjach mówi o Twoim profesjonalizmie.

Jak mogę sam siebie trenować?

Są sposoby na to, by samemu nad sobą popracować. Pierwszymi rzeczami jakie będą Ci do tego potrzebne są: motywacja, pełne zaangażowanie oraz świadoma decyzja, że faktycznie chcesz nad tym popracować i się doskonalić. Bez tego szybko zaprzestaniesz swoich starań bycia lepszym.

Ok, jak już to masz, to wówczas:

  1. Zacznij obserwować. Najbardziej świadomie i uważnie jak tylko potrafisz analizuj codzienne sytuacje, w których komunikujesz się z innymi. Sprawdzaj co mogło mieć wpływ na finał procesu komunikacyjnego, czy to rozmowy, negocjacji, czy oddelegowania zadania. Przeanalizuj dokładnie wszystko co mogło mieć na to wpływ: Twoją postawę, wygląd, nastawienie odbiorcy, porę dnia itp.

W obserwacjach może pomóc Ci mój e-book „Błędne przekonania, które blokują w skutecznym komunikowaniu.” Pobierzesz go bezpłatnie tutaj.

  1. Sprawdzaj co mógłbyś zrobić lepiej. Zastanów się nad tymi kwestiami, które uważasz za niewystarczające np. nie oceniłeś właściwie nastawienia rozmówcy lub Twoja postawa ciała mogła być odebrana jako lekceważąca. Zastanów się jak następnym razem zrobić to lepiej i pamiętaj o tym!
  2. Możesz nagrywać swoje działania np. rozmowy telefoniczne, czy spotkania z pracownikami. To pozwoli Ci uzyskać lepszy obraz tego jak Twój sposób komunikowania faktycznie wygląda. Nasza pamięć jest zawodna, a gdy jesteśmy zestresowani to z reguły mało zapamiętujemy.
  3. Poproś o pomoc kogoś zaufanego. Możesz powiedzieć np. koleżance w pracy, liderowi zespołu, czy mentorowi, że pracujesz nad skutecznością komunikacji. Poproś go o to, by Cię wspierał i dawał informację zwrotną na temat Twoich starań. Możesz też umówić się na konsultacje ze mną. Po prostu napisz do mnie i zapytaj o to tutaj.

Umiejętności komunikacyjne ułatwiają wiele spraw zarówno w sferze prywatnej jak i sytuacjach zawodowych. Wiedząc jak reagują ludzie w różnych sytuacjach jesteś w stanie przewidzieć przebieg wielu negocjacji, rozmów z przełożonymi, czy pracownikami, rozwiązań konfliktów w zespole. Przydaje się też świetnie w sprzedaży.

Jeśli chciałbyś potrenować siebie korzystając z 18 ćwiczeń zawartych w moim kursie on-line „Skuteczna komunikacja w 22 dni!” to kliknij tutaj i sprawdź jakie znajdziesz w nim lekcje.

KURS ON-LINE Skuteczna Komunikacja w 22 dni!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *