Jak rozumieć PR, gdy prowadzisz małą firmę

PR to opowiadanie o biznesie.

Jak rozumieć PR, gdy prowadzisz małą firmę? Public relations to umiejętne i interesujące opowiadanie o biznesie.

 

Public relations często kojarzy się z terminem zarezerwowanym do wielkich korporacji i spektakularnych kampanii. Nic bardziej mylnego. PR dla MŚP jest świetnym wsparciem w codziennym prowadzeniu biznesu i co ważne i ciekawe, można prowadzić działania PR-owe niemalże za darmo. Jak zatem rozumieć PR, gdy prowadzisz małą firmę?

Co to jest ten cały PR?

Najpierw powiedzmy sobie co to właściwie jest public relations? W zasadzie nie ma dobrego polskiego tłumaczenia tej nazwy. PR to kreowanie relacji i wizerunku, po to, by firma była rozpoznawalna i by mówiono o niej w taki sposób, jak sobie założymy. Ok, czyli mają  nas dobrze mówić. Jasne, że tego chcemy. Jak to jednak zrobić? Po prostu opowiadać otoczeniu o sobie. Nie chodzi o to, by mówić jakie mamy super ceny i jakie fantastyczne promocje wprowadziliśmy i co nowego pojawiło się w naszym asortymencie. Mówmy raczej o tym, jacy jesteśmy i co jest dla nas ważne.

Możemy nie podejmować żadnych działań PR-owych, ale wówczas to nie my mamy wpływ na to, co o nas mówią, lecz inni, którzy nie zawsze są nam przychylni.

Po co to wszystko?

Zanim jednak zaczniesz opowiadać o swoim biznesie określ go. Zastanów się jaka jest Twoja firma. Znajdź kilka przymiotników, które idealnie ją określą np. firma nr 1 – innowacyjna, elastyczna, dynamiczna lub firma nr 2 – wierna tradycjom, rzetelna, kompetentna. Inaczej pisze się o firmie nr 1, a inaczej o firmie nr 2, używamy innych słów, w różny sposób komponujemy komunikaty, inne grafiki będą odpowiednie do obu tych przedsiębiorstw, a nawet inne kolory kojarzą się z ich cechami, prawda? Właśnie dlatego tak ważne jest określenie tego, jaka jest Twoja firma i jak chcesz, by inni ja postrzegali. Wówczas łatwiej dopasować sposób mówienia o przedsiębiorstwie.

 

Jak już wiesz kim jesteś, zastanów się kim są Twoi odbiorcy.

Kolejnym ważnym pytaniem na które trzeba znaleźć odpowiedź to „Do kogo chcę mówić o swojej firmie?”. Jeśli odpowiedziałeś „do wszystkich”, to zastanów się jeszcze raz. To jest bowiem niewłaściwa odpowiedź. Dlaczego? Bo szewc z Wrocławia nie będzie komunikował o swoim zakładzie wczasowiczom we Władysławowie, prawda? Natomiast producent zabawek nie będzie chciał opowiadać o swoich działaniach nastolatkom. Pomyśl zatem komu chcesz opowiadać o swojej firmie? Czyje zdanie na temat Twojego biznesu jest ważne? Mogą to być nie tylko klienci, ale władze lokalne, mieszkańcy sąsiedniego osiedla, osoby mogące zostać Twoimi pracownikami. Pomyśl kogo może obchodzić to co robisz, a potem znajdź odpowiedni sposób, żeby im o swoim biznesie opowiadać.

 

Jak to możliwe, że PR jest za darmo?

Pisałam, że masz opowiadać o swoim biznesie. Co to tak właściwie znaczy? Czy masz się umawiać na kawę z wszystkimi po kolei i mówić jaka jest Twoja firma? Jest to jakaś myśl 😉 Choć na poważnie, pewnie byłoby to trudne do osiągnięcia chociażby ze względu na ograniczenia czasowe.

Opowiadać o biznesie można na różne sposoby. Możesz w mediach społecznościowych FB, Instagramie, YouTube i innych pokazywać co się dzieje u Ciebie w firmie np. że właśnie przyszła nowa dostawa towaru, że pan Władzio z magazynu rozpakowuje towar, nagrać film o tym jak skonfigurować urządzenie, które jest Waszym flagowym produktem, w jaki sposób pakujecie podarunku na Dzień Dziecka dla dzieci pracowników itp. Po prostu mów i pokazuj trochę rzeczy od kuchni.

Dobrym sposobem na budowanie relacji jest zadawanie pytań? Co się bardziej podoba? Czy wprowadzić nowy  model torebki w kolorze czerwonym, czy turkusowym? Który  projekt oklejenia samochodu firmowego wybrać? Niech Ci, do których mówisz o swoim biznesie uczestniczą w decydowaniu o nim. Angażowanie to świetny sposób na budowanie dobrych relacji i przywiązywanie do firmy.

Kolejnym sposobem opowiadania o tym, jaki jest Twój biznes jest organizowanie różnego rodzaju wydarzeń, które to pokażą. Jeśli jesteś właścicielem przedsiębiorstwa z branży innowacyjnych urządzeń elektronicznych możesz zaprosić dzieciaki z lokalnych szkół na pokaz robotyki lub zorganizować konkurs konstruowania robotów dla drużyn ze szkół średnich. Tak, to już trochę kosztuje, ale uwierz mi, że będzie tańsze, ciekawsze i bardziej skuteczne niż artykuły w gazecie, czy kampanie telewizyjne.

We wszystkich Twoich działaniach powinno być widoczne to, jakim jesteś (określiłeś to sobie w pytaniach powyżej). Twoje działania powinny być skierowane do tych, do których chcesz mówić. Na ten temat rozważania już podjęliśmy w tym artykule. Widzisz powiązanie? Czujesz w jaki sposób spójnie zestawić różne działania w Twoim biznesie, żeby pracowały na Twój wizerunek?

Świetnie, to dopiero początek!

Jeśli potrzebujesz przedyskutować to co sobie przemyślałeś i założyłeś, to śmiało napisz do mnie maila lub po prostu skomentuj ten artykuł na dole strony.

Wreszcie, co jest najważniejsze, to fakt, że opowiadać o Twojej firmie mogą Twoi pracownicy. Oni i tak mówią o swojej pracy.

 

Zacznij od pracowników

Nie ma lepszych ambasadorów Twojej firmy niż Twoi pracownicy. To od nich powinieneś zacząć wszelakie działania mające na celu kształtowanie Twojego dobrego wizerunku. Pracownicy zawsze bowiem będą mówić o Twojej firmie. Każdy opowiadać o słychać w pracy. Mówią to swoim znajomym, a wiadomo, że nasi znajomi są dla nas najczęściej wiarygodnym źródłem informacji. Wyobraź sobie, że macie w firmie kryzys związany z wypadkiem przy pracy, w którym, maszyna ucięła palec pracownikowi. Komu uwierzą ludzie? Pracownikom, którzy będą opowiadali, że pracodawca nie dba o bezpieczeństwo, czy pracodawcy, który wyda komunikat, że to pracownik nie zastosował się do zasad panujących w zakładzie? Ludzie zawsze chętniej uwierzą ludziom, a nie firmom i instytucjom. Właśnie dlatego w pierwszej kolejności zadbaj o to, by pracownicy mogli mówić o twoim biznesie same super rzeczy. Dbaj o pracowników i żyj z nimi jak najlepiej.

Tutaj przeczytasz co dobry szef powinien robić.

Tutaj natomiast lista absolutnie zakazanych rzeczy dla dobrego szefa.

Obierz cel

Zanim zaczniesz realizować jakiekolwiek działania, zastanów się nad tym, jaki będzie ich cel. Co chcesz osiągnąć? Jeśli będziesz miał założony cel, to wówczas łatwiej będzie Ci określić, czy poszczególne działania i akcje pomogą Ci ten cel zrealizować. Nie chodzi bowiem o to, by „na hura” coś przedsięwziąć, ale by dokładnie przemyśleć, czy dane działanie przybliża nas do założonego celu.

Biznes to relacje, ale one same się nie zrobią. Dbaj o nie i rozpocznij od odpowiedzi na pytania w tym artykule. A potem napisz w komentarzu jakie są Twoje odpowiedzi.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *