Wizerunek firmy – od czego zacząć?

Wizerunek firmy ma być zgodny z jej cechami.

Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja firma była dobrze postrzegana, dobieraj właściwe działania wizerunkowe, które pasują do cech, jakie ma Twój biznes.

 

Każdy ma jakiś wizerunek. To jest to wszystko, co myślą o nas interesariusze, jak nas postrzegają i z czym kojarzy się firma. Wizerunek firmy powstaje od początku jej istnienia i ma na niego wpływ nie tylko to, jak firma działa, ale także to, kto w niej pracuje, czym się zajmuje, z kim robi interesy, jak mówi o sobie i jak inni mówią o niej.

 

Być może prowadzisz małą firmę, lub zarządzasz dużym przedsiębiorstwem. A może zajmujesz się wizerunkiem konkretnej firmy lub dopiero planujesz założenie biznesu? We wszystkich tych przypadkach moje rady podpowiedzą Ci jak bez stresu i obaw dotyczących niewiedzy „zabrać się” za wizerunek firmy.

 

Jaka jest Twoja firma?

„Jaki jest mój biznes?” – to jest pierwsze pytanie jakie powinieneś sobie zadać chcąc podjąć jakiekolwiek działania mające kreować wizerunek firmy. Dlaczego? Wszystko, co będziesz chciał przekazać o swojej firmie, ma pasować do cech, które ją definiują. Jeśli prowadzisz kancelarię notarialną to pewnie w Twojej głowie pojawiają się takie słowa jak: pewność, solidność, rzetelność. Jeśli natomiast jesteś właścicielem sklepu z zabawkami, to może przyjść Ci do głowy: bezpieczeństwo, zabawa, kolory, frajda.

To co myślisz o swojej firmie i jak chcesz o niej mówić zależy od tego czym się zajmujesz i jakie chcesz wywrzeć wrażenie na klientach. Wszystkie Twoje działania wizerunkowe muszą być spójne z tym, co chcesz o swojej firmie powiedzieć i jak ją definiujesz.

 

Wizerunek firmy zaczyna się od progu

Ok. Masz już zdefiniowane to jak chcesz, by Twoja firma była postrzegana i z czym ma się kojarzyć. Zastanów się teraz czy to, w jakim miejscu się znajduje, jak wygląda wejście i jak prezentują się pracownicy witający klientów pasuje do definicji Twojej firmy. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i po prostu musi być spójne z tym, jaki przekaz chcesz wypuszczać w świat.

Bardzo ważne jest też to jak przygotujesz swoich pracowników do pierwszego kontaktu z klientem. Często to właśnie oni budują wizerunek przedsiębiorstwa przez to, jak witają klientów, jak ich obsługują, jaki jest pierwszy kontakt z nimi. Poświęć swój czas na to, aby dobrze przygotować swoich pracowników do tej roli. Dobrze też, gdybyś rekrutację prowadził z myślą o tym, że to Twoi pracownicy budują wizerunek firmy.

 

Jak  wygląda wizerunek Twojej firmy?

To jak określiłeś swoją firmę można przedstawić w sposób wizualny, czyli zaprojektować logo, szyld, wizytówki i stworzyć stronę internetową. To jakich kolorów i materiałów użyjesz do wizualnych nośników Twojego wizerunku jest bardzo istotne. Dlaczego? Ponieważ generalnie jesteśmy wzrokowcami i kojarzymy różne rzeczy za pomocą obrazów. Właśnie obraz pomaga nam wyrabiać sobie opinie na wiele tematów. Jeśli prowadzisz sklep z garniturami wysokiej jakości, to szyld w jaskrawych kolorach, czy wizytówki wydrukowane na zwykłym papierze nie bardzo będą pasować. Za każdym razem, gdy wybierasz jakąkolwiek formę wizualną przedstawiającą swój biznes, pomyśl, czy to pasuje do jej cech, które zdefiniowałeś sobie w pierwszym kroku. Zastanów się, czy konkretne gadżety firmowe znakowane Twoim logo faktycznie dla Ciebie pracują i budują wizerunek firmy.

Nie rób przypadkowych działań, bo taka aktualnie jest moda. Wszystko co robisz w kierunku kreowania swojego wizerunku ma odpowiadać na pytanie „po co?”, „jaki cel chcę osiągnąć?”. To pomoże Ci podjąć właściwe decyzje i sprawi, że działania będą spójne.

 

Spójność daje sukces!

Wszystkie materiały wizualne przygotowuj według wcześniej skrupulatnie dobranego wzoru. Sprawi to, że odbiorca, klient, obserwator Twojego biznesu łatwo skojarzy Twoje materiały wizualne. Dzięki temu jego mózg szybciej powiąże te obrazy. Im więcej razy ktoś zobaczy Twoje logo, tym bliżej jest do zaufania. Już je zna, rozpoznaje, kojarzy. Amerykańskie badania pokazują, że sprzedaż dokonuje się pomiędzy 5 a 12 spotkaniem z marką. Im częściej zatem się pokażesz, tym większe szanse na sprzedaż. Co się zatem dzieje jeśli prowadzisz lodziarnię w centrum handlowym i Twój banner przy wejściu wygląda zupełnie inaczej niż szyld nad lokalem? Tracisz możliwość skojarzenia Twojego miejsca z reklamą przy wejściu. Jednocześnie wydłużasz drogę potencjalnego klienta do zakupu.

 

Pracownicy to fundament wizerunku firmy

Twoi pracownicy są ambasadorami Twojej firmy, czy tego chcesz czy nie. To oni mówią o firmie najczęściej. Najzwyczajniej opowiadają rodzinie i znajomym jak jest w pracy, jak się pracuje, jakiego mają szefa, czy pensje wypłacane są na czas itd. Za wizerunek zabieramy się od wewnątrz organizacji. To pracownicy są pierwszymi interesariuszami firmy. Oni są najbliżej organizacji i tworzą ją, dlatego są tak ważni. Dbaj o odpowiedni dobór pracowników. Wówczas masz pewność, że lepiej będzie Ci się z nimi współpracowało, a oni będą się czuli dobrze w Twojej organizacji. Zadbaj o to, by utożsamiali się ze swoim miejscem pracy, a wówczas ich rozmowy ze znajomymi i rodziną o tym, jak minął dzień, będzie najlepszą reklamą Twojej firmy.

 

Biznes to nie tylko kasa

Biznes robi się dla pieniędzy, wiadomo! Jednakże jeśli jest to jedyne kryterium prowadzenia firmy, wówczas ciężko o dobry wizerunek. Firma to także jej sąsiedzi, pracownicy, społeczność, w której działa. Dbaj zatem o to, by dobrze żyć z sąsiadami, angażuj się w sprawy lokalnej społeczności. To postawi Cię w dobrym świetle.

Jak dobrać działania wspierające lokalną społeczność i jak wybierać akcje sponsoringowe przeczytasz tutaj.

 

Dobrze, to podstawy już znasz. Zastanów się zatem sam lub powołaj zespół w swojej firmie, który określi to jak scharakteryzować firmę. Możesz też sporządzić małą ankietę i rozdać ją pracownikom, by wsparli Cię w tym procesie. A potem wszystkie swoje działania dopasowuj do tego jaka Twoja firma jest. Jeśli chcesz więcej podpowiedzi w tym temacie to napisz do mnie.

KURS ON-LINE Skuteczna Komunikacja w 22 dni!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *